Frågor och svar 3

Kommentera
Sista dagen med svar på frågorna som Stöde skolas elever ställde vid mitt och Maries författarbesök!
 
Vad ska man tänka på om man vill bli författare?
 
Jag tycker att man ska tänka på att läsa och skriva mycket om man vill bli författare. Och det är en fördel om man läser lite allt möjligt. Man ska inte bara veta vad man gillar, man ska vet vad man inte gillar också. Och när man sedan ska sätta sig och skriva, så ska man skriva något som man själv skulle vilja läsa. Jag vet att jag skulle ha tyckte jättemycket om mina böcker om jag hade läst dem när jag var i "rätt" ålder. 
 
Behöver man någon utbildning för att bli författare?
 
Det här är en jätteintressant fråga tycker jag, och det finns nog inget rätt svar. Eller rättare sagt, det finns nog inget svar som gäller för alla. Vissa tycker/tror att talang är något man föds med, och att författare alltså är något man föds till att bli. Det tror jag absolut inte. Däremot tror jag att en del är väldigt bra på att skriva "av sig själva" medan andra behöver träning/utbildning för att bli bra. När jag skrev det som skulle bli min första bok hade jag ingen utbilning alls. Det gick bra ändå. Men, nu har jag hunnit gå två terminer på en skrivarkurs, och jag kan lova att det kommer att bli många, många fler, för jag märker hela tiden att jag blir bättre, och märker också hur mycket det finns som jag skulle kunna bli bättre på. Så nejm man behöver ingen utbildning för att bli författare, men man kanske behöver en för att kunna bli en bättre författare?
 
Visst har det varit bra frågor? Kanske ställda av blivande författare!
 
Ha en trevlig dag!