Skrivtips 3

En kommentar
Det här är ett skrivtips som inte passar för alla, men som passar väldigt bra för mig.
 
Bestäm vad du ska skriva innan du börjar. Jag vet att det finns många som inte vet alls vad som ska hända när det börjar skriva, eller som skriver deckare utan att själva veta vem mördaren är förrän på sidan 150. Men för mig går det inte alls att göra så. Så jag gör en planering, en synopsis, där jag skriver vad som ska hända i hela boken, delar upp det i kapitel om det är en längre bok, och börjar skriva först efter det. 
 
När jag och Jennie skriver böckerna om Drutten och Plutten vet vi att vi har 12 boksidor på oss till texten Vi planerar först vad som ska hända i stora drag, sedan vad som ska hända på varje sida och därefter börjar vi rimma.
 
 
 
1 SecretSidesofMe:

skriven

Hej! Bra tips! Jag håller också på att skriva en bok och bloggar om det, googlade runt lite och hittade din blogg. Kika gärna in på min och tyck till om mitt sätt att skriva, jag kan behöva lite tips o tricks av någon som vet hur det ska gå till!

Svar: Hej!
Ett litet tips har jag lämnat, säg till om det är något särskilt du tänker på så ska jag försöka hjälpa till. Jag kan ju inte allt, men kan kanske tipsa om någon bok eller blogg eller så om det är något jag själv inte kan svara på!
Anna Hansson