Varför skriver jag? Varför skriver du?

5 kommentarer
I måndags började en distanskurs i skrivande som jag kommer att gå den här terminen. Den första uppgiften vi fick var en liten uppvärmningsuppgift som handlade om skrivande. Frågan, som vi fiskc svara hur lprt eller långt vi ville på var:
 
Varför skriver du?
 
Det här är mitt svar:
 

Jag skriver för att bli bättre på att skriva, så att jag kan ha skrivandet som jobb. Att skriva är inte min hobby, det kanske var det när jag var liten, men om det fortfarande hade varit det så skulle jag ha ägnat mer tid åt att skriva, och mindre tid åt att redigera än vad jag gör nu. Jag vill ha skrivandet som jobb för att jag tycker om att bestämma själv över min tid, över hur mycket eller lite jag ska jobba under vissa perioder, och vad jag ska jobba med. Jag tycker om att skriva för barn, för att jag tyckte om att läsa när jag var liten, och hoppas att några barn här och där ska tycka om mina böcker, skratta åt dem, tycka att de är spännande, och vilja läsa en bok till. Jag tycker om att skriva för vuxna för att jag vill skrämma dem. Jag skriver om snälla spöken för barn, och om mindre snälla spöken och monster för vuxna. 

 

Nu undrar jag förstås, varför skriver du? (Eller kanske, varför skriver du inte?)

 

Ha en bra dag!

 
1 Mia Skrifver:

skriven

Det är en fråga som man kan ge rätt många svar på, beroende på hur man nu vill.

Men egentligen skriver jag för att det är vad jag kan. Alltså matte är inte min grej, det uteslöt en hel del grejer. Skriva däremot, på olika sätt, det är en otroligt viktig del av den jag är. Så då gör jag det. Plus att det är nödvändigt, alltså något jag behöver göra.

Svar: Det är spännande med såna som måste skriva tycker jag, såna som det är nödvändigt för. Såna som dig! :)
Anna Hansson

2 Susanne Olars:

skriven

Skitlätt! För att jag blir galen och skriker åt allt och alla om jag inte får ägna mig åt skrivandet! Fast ditt svar ser mycket bättre ut, det har du skrivit mycket bra tycker jag! :-)

Svar: Vad bra att du tycker det! Och bra att du skriver, så att du inte blir galen! :)
Anna Hansson

3 Emma:

skriven

Det är så himla roligt. Och det får mig att må bra.

Svar: :)
Anna Hansson

4 Carola:

skriven

Skriva går ju bara inte att låta bli. Jag blir glad av det och så måste jag få ur mig mina ständigt pockande karaktärers röster. Livet blir så mycket mer spännande att se berättelser i allt runtomkring. Det är inte alltid jag måste skriva om dem men ändå. Det är kul helt enkelt :).
Nu ligger Dansfeber smittar bredvid dotterns säng. Första boken slukade hon på en eftermiddag.

Svar: Men åh vad roligt att höra! Hoppas att hon tycker om den! :)Och jag håller verkligen med, livet blir mer spännande om man ser berättelser i allt.
Anna Hansson

5 Nina:

skriven

Jag skriver helt enkelt för att det är det roligaste som finns! Jag mår bra när jag skriver,och det får mig att koppla av när jag kan lämna verkligheten ett tag och besöka mina karaktärer och se vad de tar sig för. :)

Svar: Ja, lämna verkligheten ett tag kan vara riktigt kul! :)
Anna Hansson