Att skriva följebrev

2 kommentarer
Nej, jag är väl inget proffs på det egentligen, men jag har gjort det en hel del gånger, och det här har jag lärt mig:
 
* Man kan skriva fantastiska följebrev och bli refuserad
* Man kan skriva hyfsat dåliga följebrev och bli antagen
 
Nu talar jag förstås om egen erfarenhet. Det finaste följebrevet som någonsin skickats (vad jag vet) var det till Wanted. Vi (jag och Marie som jag skrev boken med) hade gjort en fin framsida, inspirerad av Wanted-affischer, och knutit ihop manuset med läderremmar som vi fäst en fjäder i. Nu låter det ju hur fånigt som helst när jag skriver det, men vi tyckte att det blev väldigt fint, och vi var väldigt stolta och nöjda. Om jag minns rätt var även texten i följebrevet inspirerat av det som brukar stå på en Wanted-affisch... För att göra denna, lite pinsamma, historia kort så blev manuset refuserat av de två stora förlag som fått lyxversionen av manuset med post, men antaget av ett av de mindre som fått det med mail. 
 
Följebrevet jag skrev till Rabén & Sjögren var väl ett av de sämre, just för att det inte innehåll så mycket fakta alls, nån rad om mig, nån om illustratören (här hade jag jobbat med en illustratör redan innan vi skickade in, för från början hade vi gjort det för att vara med i en tävling, som vi tyvärr inte vann) och nån om manuset. Men det räckte till! Kanske är det viktigare att ett följebrev fångar läsaren om det hör till ett längre manus, men annars tror jag att förläggarna kan avgöra rätt snabbt, efter bara någon sida, om manuset är något de är intresserade av eller inte. 
 
Det som är viktigt att ha med är:
 
* Dina kontaktuppgifter
* Manusets målgrupp (alla i hela världen är inte en målgrupp, har jag lärt mig...)
* Några rader om vad manuset handlar om och eventuell genre
* Om du har gått någon utbildning som har med skrivande att göra
* Om du har fått något stipendium som har med skrivande att göra
* Om du har fått några tidigare böcker utgivna
* Om du har gjort något annat som har med skrivande att göra, skrivit teatermanus,noveller eller liknande (då menar jag förstås teaterpjäser som spelats och noveller som tryckts i t.ex. antologi)
 
Jag tror faktiskt att det räcker så, men har jag missat något viktigt, säg gärna till!
 
Ha en mysig dag!
 
1 Pia Widlund:

skriven

Följebrev är svåra som tusan. Jag tror jag fick med det viktigaste men det sket sig i alla fall.

Svar: Ja det är svårt, men varför är det det? Om man skrivit ett helt manus borde väl ett följebrev inte vara någon konst, egentligen?
Anna Hansson

2 MADDISENJ.SE:

skriven

Tack! Intressant läsning

Svar: Tack! :)
Anna Hansson