Tips på marknadsföring av bok

En kommentar
Idag tänkte jag ge några tips på hur du kan göra för att marknadsföra din bok. Jag tänker att det är förlagets jobb att göra det, men att det inte skadar att hjälpa till lite på traven. Kanske ger det någon extra såld eller utlånad bok, och det kan göra mycket när man är i början av sitt författarskap, kanske inte lika mycket när man redan är typ Camilla Läckberg. 
 
Min regel eller vad man ska säga är att jag kan tänka mig att göra sånt som är gratis eller väldigt billigt. 
Med väldigt billigt tänker jag t.ex. bensin till en bokhandel i en närliggande stad för signering, eller sponsra ett inlägg på Facebook för några tior. (Som jag ännu inte har provat att göra, men tänkt att jag kanske ska i framtiden.)
 
Här kommer mina tips:
 
* Gör en Facebooksida för boken eller för dig själv som författare om du planerar att skriva fler böcker
* Skaffa Instagram och se till att använda smarta hashtaggar, t.ex. #häst och #bok om du skrivit en hästbok
* Ha en bokrelease och bjud in lokaltidningen/lokaltidningarna (jag har haft haft lyckade bokreleaser på bibliotek)
* Fråga om din lokaltidning eller lokalradio vill intervjua dig när det hänt något nytt (bokrelease, stipendium, osv.)
* Starta en blogg och blogga om din väg mot en bok (kul att ha som minne också!)
* Signera i en närliggande bokhandel, gärna runt jul (då har det alltid gått som bäst för mig)
* Skriv en till bok (någon sa att det var den bästa marknadsföringen)
* Skriv en bokserie (det tror jag verkligen på, så länge den första boken är bra så att man vill läsa mer!)
 
Finns det något tips som jag har glömt? Kanske något som jag borde sätta mig och göra nu på en gång? 
 
Ha en bra dag!
 
 
 
1 Susanne Olars:

skriven

Jättebra lista tycker jag, den spar jag. Hoppas nu bara att jag får chansen att marknadsföra en bok nån gång! :-D

Svar: Det hoppas jag också! :)
Anna Hansson