Sommarinlägg 8

4 kommentarer
Jag har semester! Men jag har tidsinställd ett inlägg per vecka, så ni har något att läsa under tiden jag vilar mig. 
 
I det här inlägget tänkte jag skriva om hur lång en bok är. Det finns förstås inget riktigt svar på den frågan, men när jag började skriva hade jag ingen aning om hur lång en bok för en viss ålder skulle/borde/kunde vara, och jag skulle ha uppskattat att åtminstone ha något att jämföra med. 
 
Mina böcker för 3-6 år (Drutten och Plutten) är korta, några hundra ord/bok, och det är även mina mest lättlästa böcker för 6-9 år.
 
Mina lite mindre lättlästa, men ändå lättlästa böcker för 6-9 år och 9-12 år ligger på mellan 1000 och 2000 ord.
 
Mina vanliga böcker för 6-9 år är på ungefär 8000-10 000 ord.
 
Mina vanliga böcker för 9-12 år är på mellan 20 000 och 25 000 ord. 
 
 
Hur långa böcker/manus skriver ni andra som skriver?
 
Ha en härlig dag!
 
 
1 Nina:

skriven

Jag skriver ungdomsromaner (ej publicerad dock) och brukar försöka få upp mina manus i minst 50 000 ord.

Svar: Spännande att få höra om hur långt någon annan brukar skriva! Hur många boksidor tror du att det skulle bli? Har du provat att räkna ut någon gång?
Anna Hansson

2 Nina:

skriven

Vet inte riktigt... men manuset jag skriver på just nu var 229 valiga A4 när jag skrev ut det sist. Gör jag riktigt breda marginaler (typ 5 cm på vardera sida) blir det 368 sidor. Då har jag skrivit i Courier New, 12p. Tror den skrivstilen är rätt stor... Provade att ändra till Times New Roman och då blev manuset 312 sidor (breda marginaler). Svårt det där...

Svar: Ja, det var ju rätt stor skillnad! Håller tummarna för att det blir en bok av det, så kan du svara exakt sen! :)
Anna Hansson

3 malin/engulapelsin:

skriven

Mina fyra böcker hittills som har varit både för 6-9 och för 9-12 har legat på mellan 9000 och 11000 ord. Just nu håller jag på med en som är för lite äldre läsare (har jag tänkt mig i alla fall, det är ju inte jag själv som bestämmer hur de klassar den sen ifall den blir antagen) och den är drygt 30 000 ord just nu, rekordmycket för att vara jag. Bara jag får till ett slut jag är nöjd med är den klar, så mycket över 30 000 blir det nog inte.

Svar: Intressant att de för 6-9 och 9-12 varit ungefär lika långa! Har textstorleken på de färdiga böckerna också varit samma?
Anna Hansson

4 malin/engulapelsin:

skriven

Jag vet inte riktigt vad det är som har gjort att också den första boken klassades som 6-9, för den ingår i samma serie som två av de övriga böckerna. Så ja, textstorlek och font är helt identiska, faktiskt. Den första boken är ett par tusen ord kortare än de andra, men det är den enda skillnaden. Ja utom innehållsmässigt då, så klart, höhö.

Svar: Jaha, det var ju lite märkligt med en serie där böckerna klassas som för olika åldrar! Du kanske har skapat en egen genre, 6-12 år! ;)
Anna Hansson