Intervju med illustratören Emmalill Frank

En kommentar


Jag är så fascinerad av illustratörer och hur de arbetar, särskilt med bilderna till mina egna böcker. Så jag bestämde mig för att intervjua Emmalill Frank, som illustrerat böckerna om Dolly Detektiv. Och hon får det att låta precis så där mysigt som jag inbillar mig att det är att vara illustratör.

 

 

 

1. När, och hur, började du illustrera?

Jag har målat sedan jag kunde hålla i en penna. Men genom åren har jag målat olika mycket i olika perioder. Men 2008 så stod jag inför vad vi trodde skulle vara 3 nya operationer, som sedan blev 9 stycken. Hade redan gjort 6 stycken och visste hur tuff perioden både innan och efter en operation kan vara. Så för att hålla mig själv uppe tog jag tag i mitt målande på allvar. 2010 började jag söka just illustrationsjobb, men utan någon som helst utbildning är det ganska tufft. Så jag och min pappa skrev en bok baserad på mina figurer. Mest för att jag skulle visa att jag kunde göra bilder till text. 2011 blev jag för första gången tillfrågad av ett förlag om jag kunde illustrera en bok till dom. Och jag fick även ett uppdrag till KP i samma veva. Sedan har det rullat på ganska bra. Och nu rullar det på riktigt bra.

 

2. Hur gjorde du när du illustrerade Dolly-böckerna?

Först läste jag igenom manuset. Just till dessa böcker hade Anna gjort en anteckning om varje uppslag vad hon tänkte sig på bilden. Jag gjorde stödanteckningar på min spontana tanke om hur bilden skulle se ut.

Sedan körde jag igång med skissning. Jag gör dom oftast  inte i ordning. Utan börjar med dom bilder jag säkert bestämt hur de ska se ut. Ibland sitter bilden direkt och ibland blir det väldigt många omskissningar. Sedan skickade jag dessa till Anna och förlaget som fick komma med synpunkter. Skissning gör jag för hand på papper med blyerts. När skisserna är godkända sätter jag mig vid ljusbordet och konturritar bilderna från skiss till orginalbild på elfenbenspapper. Sedan färglägger jag alla detaljer och karaktärer för hand med Triamarkers och promarkers, tusch pennor. Efter det så scannar jag in dom i datorn. Först putsar jag dom. Tar bort saker som inte ska vara med, t. ex. så skvätter vissa pennor när dom är nya så jag tar bort fläckar som inte ska vara där. När jag grovputsat bilderna färglägger jag alla stora ytor i photoshop. Tycker det blir jämnare och snyggare. Sedan putsar jag alla kanter som blir där tusch och färgen i datorn möts. När jag är nöjd så skickas bilderna till förlag och författare.

 

3. Hur/var/när illustrerar du helst?

När jag skissar sitter jag helst i soffan framför tv:n. Gärna med filt och en stor kopp chailatte. Men det är den enda delen av processen som görs utanför ateljén. Resten gör jag uppe i ateljén. Jag älskar att vara i ateljén, Jag till och med sover där uppe då och då, men av någon anledning har jag aldrig klarat att sitta där och skissa.

 

4. Vad jobbar du med just nu?

Jag håller på med 4 bilder till en författare som hoppas på att få ett förlag att nappa på hennes manus. Jag gör även 3 bilder till ett eget manus. Och ska börja med dom 3 sista Dolly böckerna :)

 

5. Har du något drömprojekt?

Jag älskar att illustrera, så varje uppdrag är en dröm. 

 

 

Hoppas att du tycker att den här intervjun var lika intressant att läsa som jag gjorde! 

Ha en härlig dag!

 
1 Pia Widlund:

skriven

Kul att få reda på hur en illustratör tänker.

Svar: Ja, det tycker jag också! :)
Anna Hansson