Sommarinlägg 4

En kommentar
Jag har semester, men har tidsinställt ett nytt inlägg varje måndag. Precis som förra veckan ska jag idag svara på en fråga från Eva. (Egentligen två!)
 
Finns det ämnen som man inte kan skriva om?
 
Jag kan inte skriva om sånt jag inte kan något om. Det är klart att jag skulle kunna göra research och så, men jag tror att det skulle vara svprt för mig att få det att låta trovärdigt. Jag skulle (tyvärr) därför aldrig kunna skriva en deckare, med polisutredningar och sånt i. Hade jag däremot varit polis hade det varit betydligt lättare. Jag har valt att skriva om sånt jag kan, som t.ex. dans, sånt jag kan hitta på helt fritt om, som t.ex. en familj från yttre rymden, och sånt som jag är intresserad av och har läst mycket om, t.ex. Vilda västern. 
 
Jag skulle inte heller kunna skriva om djur som det är synd om (mer än at de har fått sin matskål stulen...) för att jag skulle må så dåligt medan jag skrev då. Att människor blir uppätna av elaka tomtar verkar jag inte ha lika stora problem med, men jag tror att det är för att det inte är på riktigt.
 
Finns det teman som du alltid återkommer till?
 
Ja! Mina idéer handlar till allra största del om spöken, monster, vampyrer, troll, andar, och såna saker. Och det är två genrer jag hela tiden återkommer till, humor och skräck (snäll skräck för barn, mindre snäll för vuxna).
 
 
Hur ser det ut för er andra som skriver? Finns det ämnen ni undviker, och finns det teman ni alltid återkommer till?
 
Ha en fin dag!
 
1 Pia Widlund:

skriven

Jag undviker deckare och sånt jag inte kan något om. Skriver bara om det jag är intresserad av.

Svar: Det är bra tror jag, det blir nog bäst då! :)
Anna Hansson