Saker jag inte visste innan jag blev författare 2

Kommentera
2. Hur roligt det är att jobba med illustratörer. Mina första böcker var inte illustrerade, då var det bara omslaget jag fick vara med och tycka till om, jag fick t.ex. några förslag på baksidesfärger, och så frågade jag mina kompisar om de kunde fråga sina barn vilken de gillade bäst. Min tredje bok blev en bilderbok, Drutten och Plutten - Människa sökes! som illustrerades av fantastiska Maria Andersson (Lady Thirty) som jag hade hittat genom hennes blogg. Jag kan inte rita alls, men jag tänker att om jag skulle kunna det så skulle jag rita som henne (bli inte arg nu om du illustrerar och man inte får säga rita om det du gör!). Jag frågade förlaget om jag fick föreslå en illustratör, och det fick jag, och nervöst mailade jag Maria och frågade om hon möjligtvis kunde rita hästar. Och om hon kunde det, hon kunde rita de finaste hästar jag någonsin sett!
 
Se bara:
 
 
Nu tycker jag nästan att det som är mest spännande med hela bokprocessen är att få se mitt manus i bilder. Jag har lite önskemål ibland, kanske om vad som ska visas på bilden, eller en datalj som absolut måste finnas med, men de som illustrerar har förstås all rätt att säga till om något jag önskat inte blir bra eller inte går att genomföra, eller om de helt enkelt har något förslag som de tror skulle passa bättre.  Jag tror aldrig att jag haft något önskemål om hur en person elelr figur ska se ut, och jag brukar inte beskriva utseenden så mycket i texten heller, så det har alltid varit spännande att få se hur någon tolkat "mina" personer. De ser aldrig ut på samma sätt som jag tänkt. Det är alltid bättre!
 
En del illustratörer kommer man extra bra överens med, man gillar stilen och personen, och då kan man ju faktiskt börja spåna fram manusidéer tillsammans. Jag och Maria skickade till exempel in ett manus till Rabén & Sjögren, med både manus och skisser, och fick det antaget! (Fasliga fakta om rysliga varelser.) Det blir fler böcker i den serien, del två kommer snart (Fasliga fakta om äckliga kryp) och del tre håller vi på med för fullt. 
 
Jag och Emmalill, som illustrerat böckerna om Dolly Detektiv har också massor av idéer som vi hoppas att det ska bli något av!
 
Men trots det här så håller jag nu som bäst på med ett manus utan bilder igen. Man måste ju variera sig!
 
Ha en härlig kväll!