5. Hur mycket man måste ägna sig åt marknadsföring. Eller snarare hur mycket man vill ägna sig åt marknadsföring. För en stor del av det är ju ändå på förlagets ansvar, tycker jag. De vet vad man ska göra, när och hur. Men samtidigt vill man ju inte bara luta sig tillbaka och se vad som händer. Man vill ju göra vad man kan för att böckerna ska sälja bra, för att man ska ha en chans att få skriva fler.
Det finns så många saker man kan göra, och det är så svårt att veta vilka som ger något resultat. Jag har varit med i lokaltidningen och lokalradio, samt en del rikstäckande tidningar. Jag har också varit med i lokaltv, gjort skol- och biblioteksbesök både här där jag bor och på andra ställen i landet. Jag har suttt på signeringar i flera timmar och sålt en bok, men jag har också suttit på signeringar där jag sålt hundra böcker (nu säger jag att jag har sålt, men det har jag ju förstås inte gjort, nån annan har sålt och jag har skrivit mitt namn i boken). Jag har en blogg, jag har en hemsida, jag har en författarsida på Facebook (Anna Hansson Författare), jag har Instagram, jag har Facebook-sidor för en del av mina böcker. Jag blev nominerad till Norrlands litteraturpris i somras, jag blev vald till Årets Rookie på en lokal företagargala, och jag fick nyligen Landstinget Västernorrlands arbetsstipendium på 50 000 kronor. Ändå känns det som att knappt någon vet vem jag är, eller vad jag skriver.
Kanske blir man som barn- och ungdomsförfattare känd genom sina böcker? Många kände igen mina böcker på bokmässan, jag ser mina böcker som tips från olika bibliotek ibland på Instagram, och mina böcker lånades faktiskt ut 30 000 gånger under 2014.
Kanske passar det mig bättre, så att jag kan gå och köpa korv utan att någon bryr sig, men lite konstigt känns det ju, efter 67 bokkontrakt och en så där 40-45 utgivna böcker, att folk kommer fram vid signeringar och tror att jag jobbar i bokhandeln, eller ännu värre, mataffären. (För jo, jag har signerat på Ica Maxi med!)
Ha en bra kväll och kom gärna med marknadsföringstips om du har några!
skriven
Nickar igenkännande när jag läser dina fem punkter. Den tråkigaste överraskningarna tycker jag är att man i allmänhet inte kan försörja sig på att bara skriva böcker och att förlag i många fall inte alls jobbar speciellt mycket med marknadsföring.