Författarintervju 9

Kommentera
Det här inlägget är tidsinställt eftersom jag är ledig, men lämna gärna en kommentar ändå!
 
Sommarens nionde, och sista, författarintervju är med Emmalill Frank. Hon har illustrerat många fina böcker, som de om Dolly Detektiv till exempel. 
 
Hon har också gjort en helt egen bok, som handlar om något jag tror att många barn i förskolan funderar på. Vad gör fröken på natten?
 
 
 
1. Hur fick du iden till boken?
 
Jag var uppe och hälsade på min gudson med familj i Linköping. Och vi pratade om vad dom hade gjort på förskolan. Då berättar Charlie att han har en kompis som skulle sova på förskolan. Så sa vi att det kan man inte, för det är ju ingen där på natten. Jo, sa Charlie, fröken är ju där. Och vi förklarade att fröken gick hem när alla barnen gått hem. Det tyckte Charlie var jättekonstigt. Och då kom jag på denna iden.
 
2. Kom du på texten eller bilderna först, eller båda samtidigt?
 
Jag kommer nog på det lite samtidigt, eftersom jag ser allt i bilder så växer texten fram med bilderna.
 
3. Hur gick det till när manuset blev antaget?
 
Jag skickade det till dom 5 största förlagen. Då jag tror dom har behöver ha längre tid att läsa igenom alla manusen för att kunna ge svar. Samtidigt så förberedde jag ett mail till Idus förlag. Jag har ju jobbat med dom innan, så jag tänkte att jag väntar lite med att skicka det. Om dom såg att det var från mig så kanske dom trodde att det handlade om dom andra böckerna, och där med få ett försprång. Samma dag som jag blev refuserad av det sista stora förlaget tryckte jag direkt på sänd eftersom mailet med allt var så väl förberett till Idus. Sedan åkte jag och min man in och handlade. Och när vi kom hem hade jag så ont i mina fötter att jag låg med dom i högläge på köksoffan och grät. Då plingade det i min mailkorg och det var från Idus. Hon skrev att det var nog ingen som fått ett så snabbt svar tidigare och att dom ville ge ut min bok. Då grät jag ännu mer fast av lycka, så min man blev helt förvirrad.
 
4. Tycker du att det är lättare eller svårare att göra illustrationer till din egen text än någon annans?
 
​Mycket lättare med min egen text. Eftersom text och bilder växer fram tillsammans så går det typ på en 1-­2 dagar att göra bilder till sin egen bok. Bilderna är ju klara från första stund i mitt huvud. Jag har alltid lite prestationsångerst när jag illustrerar åt andra. Livrädd att dom ska ogilla mina bilder. Men det är något som blir bättre och bättre. Men jag älskar att få göra både och.
På Emmalills hemsida finns mer information om henne, och om de böcker hon skrivit. 

 

Välkomna tillbaka nästa måndag, för ännu en intervju! Dock inte en författarintervju, utan något lite mer ovanligt...