Författarintervju 5

Kommentera
Det här inlägget är tidsinställt eftersom jag är ledig, men lämna gärna en kommentar ändå!
 
Den femte författarintervjun är med Frida Lindgren Karlsson. Hon skriver böcker för alla åldrar, något jag också hoppas kunna göra i framtiden. Och så har hon varit med i Nyhetsmorgon på TV4, och det är jag väldigt avundsjuk på!
 
1. Du skriver för barn, ungdomar och vuxna. Är det något av det som du tycker är lättare eller svårare?
 
Det jag har svårast för är nog att skriva för vuxna. Det får inte bli för simpelt och det är svårt att hitta på något nytt som ingen annan har skrivit. 
 
2. Hur kom du på att du skulle skriva en barnbok om döden? 
 
Jag arbetar som barnmorska och innan det som sjuksköterska. Inom mitt yrke har mött döden många gånger och stöttat den dödes anhöriga. Men hur stöttar man sitt barn? Och hur sörjer man tillsammans? Det gav mig idén till boken. Sedan fick jag också förfrågan av en god vän på Fonus Öst. De har saknat bra det böcker inom det ämnet. Så det här är lite som egen idé och ett uppdrag. Ett fantastiskt fint förtroende av Fredrik på Fonus öst som också kommit med synpunkter och tips. Boken kommer ges ut av Vaktel förlag och bilderna kommer illustreras av Katarina Dalquist.
 
3. Vad skriver du på just nu?
 
Just nu skriver jag på ett ungdomsmanus tillsammans med en annan duktig författarinna parallellt med första boken i en lättläst barnboksserie som finansieras och ges ut via L.C förlag.
 
 
Om du vill veta mer om Frida och hennes böcker kan du titta på hennes hemsida här
 
Välkommen tillbaka nästa måndag igen, för ännu en författarintervju!