Författarintervju 1

En kommentar
Det här inlägget är tidsinställt eftersom jag är ledig, men lämna gärna en kommentar ändå!
 
Här kommer sommarens första intervju, med Erika Bengtsson. 
 
Jag och Erika har faktiskt skrivit en bok tillsammans, som kommer att komma ut under 2017. Den är för åldern 9-12 år ungefär, och faktiskt riktigt rolig, om man får säga det själv... :)
 
Erika har också skrivit böcker på egen hand, bland annat Kan drömmar bli sanna, en hästbok för barn i åldern 9-12 år, utgiven av Idus förlag. 
 
 
 
1. Hur fick du iden till Kan drömmar bli sanna?
Jag hade skrivit en hel del oavslutade manus. Så en dag bestämde jag mig bara för att välja ett av dem och slutföra det. Varför det blev just: Kan drömmar bli sanna, vet jag egentligen inte. Själv är jag ingen hästtjej. Tvärtom har jag alltid varit rädd för att rida och går gärna så långt ifrån en hage som jag bara kan. Det var nog bara meningen att det skulle bli just den.
 
2. Vad tycker du är lättast med att skriva tillsammans med någon?
Jag har lätt för att sväva ut när jag skriver och har svårt för att avsluta. Det är som att sitta på ett tåg utan någon lokförare. Men när jag arbetar tillsammans med någon så finns det en person som kan styra upp och se till att man följer spåret och framförallt stannar vid slutstationen och inte far förbi den i ilfart, eller inte kommer fram till slutstationen överhuvudtaget.
 
3. Vad tycker du är svårast med att skriva tillsammans med någon?
Jag tyckte att mitt och Annas samarbete fungerade jättebra och kände inte att det var något som var svårare. Tvärtom peppade det mig att Anna gillade mina galna idéer, vilket gjorde att jag fick ännu mer inspiration till att skriva på boken. Jag ser framemot att boken ska släppas och hoppas på en uppföljare sen.
 
4. Hur firade du när Beas blogg blev antagen?
Jag firade tillsammans med min familj. Vi åt pizza och godis.
 
Erikas bok Kan drömmar bli sanna går att låna som e-bok. Den vi skrivit tillsammans kommer att komma ut som vanlig bok, och när det blir dags lovar jag att skriva om det här. Erikas hemsida hittar du här
 
 
Välkommen tillbaka nästa måndag för ännu en författarintervju!
 
 
1 Pia Widlund:

skriven

Tack för fin intervju!