Författarintervju 2

Kommentera
Det här inlägget är tidsinställt eftersom jag är ledig, men lämna gärna en kommentar ändå!
 
Här kommer sommarens andra författarintervju, med en författare som, precis som mig, bor i Västernorrland. 
 
Sanna Juhlin har skrivit många böcker, både för barn och vuxna, och fler är på väg. En av böckerna hon skrivit är Vampyrjägaren, som ges ut av Mörkesdottir förlag.
 
 
 
 
1. Hur fick du iden till boken Vampyrjägaren?
De flesta av mina böcker minns jag direkt det där speciella ögonblicket då jag kom på idén eller vad det var som fick mig att skriva boken. Varför jag skrev Vampyrjägaren minns jag inte men jag har alltid varit fascinerad av vampyrer. Ämnet vampyrer har sådant otroligt brett register av tolkningar och precis som i thrillers kan boken handla om precis vad som helst. Jag gillar när jag får fria händer i mitt skapande.
 
2. Hur gjorde ni för att hitta rätt illustratör?
I samband med Mörkersdottir förlag så gick vi ut offentligt och sökte efter en illustratör. Vi anordnade en tävling där illustratörer fick ansöka om intresse genom att skissa en bild. Vi fick enormt mycket svar men fick också utstå kritik. Tydligen går det bra för författare att tävla i sitt skrivande men inte för illustratörer (ansåg vissa). Jag är ändå glad att vi genomförde tävlingen för jag fann Hanna Engkvist som illustrerade boken, och bland favoriterna hittade jag också Henrik Tyrfors som senare skrev kontrakt med mig på en annan bok.
 
3. Berätta om din nästa bok!
Jag kommer ut med två böcker samtidigt under hösten 2016. Den ena är min allra första deckare för barn där Johanna Kristiansson illustrerar. Den andra boken, som handlar om en lat huskatt, ska Mimmi Tollerup illustrera. Jag känner mig väldigt exalterad inför de här båda böckerna eftersom det är mitt allra största förlag som jag samarbetat med och det är erfarna illustratörer. Pressfoton är tagna, resan till bokmässan bokad – jag är redo.
 
4. Hur gick det till när den boken blev antagen?
Det var väldigt speciellt efter två förlag hörde av sig samtidigt och ville ge ut ”Morrison och hamsterjakten”. Det blev lite strid om manuset och det har jag aldrig tidigare upplevt. Till slut valde jag Ordalaget. När jag fått kontraktet så frågade de om jag kunde skriva en deckare åt dem och gav mig lite förslag på karaktärer. Jag tänkte direkt nej – jag kan inte skriva deckare men så började tankarna att virvla och snart hade jag en idé att jobba efter. Även där var det första gången jag fått uppdrag av ett förlag att skriva en bok efter önskemål. En riktig utmaning men jag klarade av det eftersom boken kommer i höst och heter ”Hemliga trean och blåbärsmysteriet.” Jag hoppas det kan få bli en serie.
 
Jag ska definitivt läsa båda böckerna när de kommer ut,och håller tummarna för att det blir en hel serie om Hemliga trean!
 
 
Välkommen tillbaka nästa måndag igen, för ännu en spännande författarintervju!