Författarintervju 3

Kommentera
Det här inlägget är tidsinställt eftersom jag är ledig, men lämna gärna en kommentar ändå!
 
Sommarens tredje intervju är med en författare som är förlagskollega till mig i dubbelbemärkelse. Vi är båda utgivna på Idus förlag, och på Nypon förlag. Nypon förlag ger ut min lättlästa hästbokserie om Stallet Lyckan, och Emma har skrivit en serie som en kille som heter Isak. 
 
 
1.    Vilken ide fick du först, att skriva en lättläst bok eller att skriva om just Isak?
Jag skriver i regel ganska långa kapitelböcker för barn. Men en dag fick jag av en händelse en idé till en lättläst bok. Idéen blev ganska snabbt ett manus, som jag sedan valde att skicka till ett enda förlag (Nypon). De refuserade det, med en önskan / uppmaning om att jag skulle skriva ett lika bra manus, fast med en äldre huvudperson. Det var en utmaning som jag förstås bara var tvungen att anta. Jag funderade lite och kom då på Isak. En kille som är elva år och går i femman.
 
2. Finns det några planer på fler böcker i serien?
I augusti kommer uppföljaren som heter Isak är en hjälte. Om det blir fler böcker efter den återstår att se. Jag hoppas ju förstås att det blir det. Jag är väldigt förtjust i Isak.
 
3. Vad skriver du på just nu?
Just nu skriver jag på en ungdomsbok, där huvudpersonerna går i nian. Det är första gången jag skriver något för den åldern och det har varit / och är jätteroligt.

 

Vem vet, kanske jag och Emma blir förlagskollegor även på ett tredje förlag i framtiden? :)

Emmas blogg hittar du här

 

Välkommen tillbaka nästa måndag igen, för ännu en författarintervju!