Recept på hundgodis!

En kommentar
Hör recept på hundgodis hemma på en författarblogg? Definitivt, om en del av böckerna handlar om en hund! Och det gör de ju, och inte vilken hund som helst heller, utan Dolly.
 
Fina, gosiga lilla surpuppan Dolly, som råkar vara allergisk mot nästan allt som finns. Hittills har vi bara hittat en enda sorts färdigt hundgodis som hon tål, och det är förstås en jättedyr sort. 
 
Så jag brukar baka eget hundgodis till henne lite då och då, och tänkte dela med mig av receptet. Det går säkert att byta ut ingredienserna mot något annat om man har en hund som är allergisk mot just det jag använder, men om man har en hund som tål majs och blodpulver är det bara att kopiera rakt av. 
 
Så här gör jag:
 
 
1. Jag blandar 1 dl Maizena med 1 matsked majsolja och 5-6 teskedar blodpulver. Sen tillsätter jag en halv dl vatten till att börja med och rör om. Sen pyttelite vatten till i taget tills konsistensen blivit bra. Den får absolut inte vara för rinnig, för den ska gå att bre ut några mm tjock på plåten.
 
 
 
2. Här har jag brett ut smeten med en slickepott. Sen ska den in i ugnen, 15o grader i 5 minuter. 
 
 
 
3. Smeten får kallna i någon minut bara, det är ju gott att få smaka medan den fortfarande är lite varm. Jag har skurit till bitarna med en pizzaslicer. Förvaras i en burk/låda med lock i någon dag, sedan blir de dåilga. Och allra godast är de bara första dagen. Men som tur är kan man frysa in bitarna, och ta fram och tina några sekunder i micron så blir de nästan som nygjorda. 
 
 
Så här fint sitter Dolly när hon vill smaka:
 
 
Och så här fint sitter Selma:
 
 
 
Lycka till med bakningen!
 
 
1 tyra:

skriven

åh vilka sötisar :D

Svar: Tack! :)
Anna Hansson