Spöktåget Silverpilen

Kommentera
Nu kommer det utlovade inlägget om Spöktåget Silverpilen, en mycket spännande myt om ett spöktåg som åker runt och plockar upp passagerare om nätterna. Det är bara det att om man väl kliver på kommer man aldrig av igen...
 
Jag bestämde mig (tillsammans med förlaget förstås) för att skriva lättlästa böcker för 9-12 som handlade om mystiska myter. Jag tänkte att det skulle vara jätteroligt att skriva om, och hoppades att det skulle vara lika roligt att läsa om. Den första delen jag skrev blev Spöktåget Silverpilen, även om den sedan kom ut som nummer 3 i serien (efter Faraos förbannelse och Bigfoot). 
 
Silverpilen är alltså ett tunnelbanetåg som sägs ha endast döda passagerare ombord. Det finns en möjlig förklaring till hur myten uppstod, och det är att man provade en ny sorts tåg ett tag för länge sedan som inte såg ut som de vanliga tågen och inte lät som de vanliga tågen. Man körde dem dessutom på nätterna, för att inte störa den vanliga trafiken. En sådan vagn finns i Ångermanland, vid Mannaminne, där jag höll en skrivarworkshop 2015. Då fick jag äntligen se den på riktigt! 
 
 
 
Men vem vet, kanske finns det ett spöktåg på riktigt också, och en spökstation där bara döda kan kliva av... 
 
 
Ha en läskig dag!