Najsig (bajsig) början på året!

Kommentera
Året började bra. Jag hade kanske tänkt vara ledig till den 9/1 (kommer inte riktigt ihåg?) men tog i alla fall och började jobba igår, och fick göra två av de saker jag tycker allra mest om. Skriva på ett bokkontrakt och skicka en faktura. Självklart hörde de två ihop, för fakturan var på garantihonoraret för boken jag skrev kontrakt på.
 
(Garantihonorar är en summa pengar man får som förskottsbetalning för boken. Om något händer så att boken inte ges ut eller säljer asdåligt så får man ändå behålla de pengarna. Oftast är det hälften av pengarna man skulle fått om hela upplagan sålts.Övriga pengar får man i efterskott under förutsättning att mer än hälten av böckerna sålts.)
 
Boken är en bilderbok som kommer ut på Rabén & Sjögren under våren, och jag kan inte riktigt berätta vad den handlar om, men en liten ledtråd kan jag ge. Ordet bajs kommer att finnas med fler än en gång... 
 
Mina nyårslöften för 2017 är samma som alltid, skaffa magrutor och bli miljonär. De löftena byter jag inte ut förrän något av det hänt... Att bli miljonär känns troligare, eftersom jag är lat och gillar chips (och ostbågar!) så just det löftet/målet tänkte jag satsa lite extra på att försöka nå i år. 
 
I övrigt hoppas jag på att det här ska hända:
 
* Att jag ska få böcker översatta till något annat språk än danska (inte för att det är något fel på danska, men man vill ju sprida sig lite)
 
* Att jag ska få fler böcker/serier utgivna på danska (hittills är detserierna Stallet Lyckan och Monsterhotellet som är översatta)
 
* Att jag ska få vara på Adlibris och Bokus topplista IGEN! (Strax före jul var jag på tredje plats på Bokus och första på Adlibris med Jul på Monsterhotellet)
 
* Att jag ska få ett stipendium från Författarfonden (elfte gången gillt brukar man väl säga, eller?)
 
* Att jag och Emmalill ska samla in supermycket pengar till Hundstallet med hjälp av boken Hjördis hittar hem (som kommer den 14 februari)
 
* Att jag ska få fler manus för vuxna antagna (min första vuxenbok kommer ut nu i januari på Vilja förlag, och är en lättläst sådan)
 
* Och sen det där gamla vanliga; fler bokkontrakt och skolbesök!
 
 
Ha ett härligt nytt år!