Fakturerar

Kommentera
Idag gör ajg det jag tycker allra mest om med mitt jobb, jag skickar fakturor! Själva fakturaskrivandet i sig är kanske ingen favorituppgift, men när de blir betalda då är jag mycket nöjd!
 
Önskar att jag hade kunnat lägga på ett antal nollor på de här bara, så hade jag närmat mig en lyxig husbil lite snabbare!
 
Så här ser det ut med fakturering till bokförlag; en del förlag betalar bara för föräljning i efterskott och då får jag veta hur många ex som sålts under en period (vissa redovisar årsvis, andra halvårsvis och några kvartalsvis). Sen skickar jag en faktura på exakt så många böcker, och så får jag betalt 30 dagar senare. En del förlag betalar ut något som heter förskottsroyalty. Då får jag hälften av vad jag skulle tjänat om hela upplagan sålt slut, redan innan själva boken kommer ut, oftast vid manuslämning. Om de trycker 5000 böcker så får jag alltså betalt för 2500 direkt, sedan alla som säljs utöver de 2500 i efterskott. Såna förlag gillar jag! :)
 
 
Ha en fin kväll!