Intervju med Emmalill Frank!

Kommentera
När jag började skriva var jag i princip besatt av att läsa intervjuer med författare, jag ville veta allt om vad de gjorde, när de gjorde det och hur det gjorde det. Det bästa jag visste var såna där listor med nedslag under dagen, typ;
08.00, går upp och läser tidningen
09.00, skriver 1000 ord
Nu, efter snart 100 utgivna böcker, vet jag rätt mycket om vad författare gör, men inte alls lika mycket om vad illustratörer gör! Det tänkte jag ta reda på, genom att intervjua Emmalill Frank, som gjort de supertjusiga bilderna till min senaste, och 99:e utgivna, bok Chippen från tippen!
 
 
 
Den kom ut i torsdags, och jag hoppas på många sålda böcker nu till jul, eftersom jag och Emmalill skänker 20% av vår vinst till DogRescue, som kämpar för herrelösa hundar i Rumänien. Bland annat kastrerar de för att minska antalet valpar som föds till ett hårt livet, valpar som annars kanske skulle växt upp på en soptipp, som Chippen. Och precis som honom skulle de vara rädda, hungriga och frusna. 
 
Chippen från tippen ges ut av Idus förlag, och finns att köpa från deras hemsida, Adlibris och Bokus. Det är en bilderbok som passar barn i åldern 3-6 år ungefär. Hoppas att just du som läser känner något barn i den åldern som behöver en julklapp!
 
Här kommer intervjun, hoppas att ni tycker att det är lika spännande att läsa svaren som jag gjorde:
 
Vad använde du för teknik när du illustrerade den här boken? 
Denna bok blev den första som jag gjorde i procreate på min nya Ipad 12,9: Man ritar med en Applepen, så blir det som att rita på papper fast direkt i paddan.
 
Jag vet att du kunde se hur lång tid du jobbade med varje bild. Blev du förvånad över resultatet?
Ja faktiskt. Det tog längre tid än jag trodde. Men sedan är denna tekniken ny för mig. Så även det kan ha spelat roll såklart. Den bilden som tog längst tid tog nästan 12 timmar, aktivt. Då var inte skissningen inräknad. Den som gick fortast tog 38 minuter tro jag det var.
 
Vilken del tar längst tid för dig? Att fundera över hur du ska lägga upp allt, att skissa eller att färglägga?
Skissningen. Nog för att jag tycker den är tråkig.
 
Vilken del tycker du mest om? Färgläggning helt klart. Då man få pilla med detaljer, göra bilderna levande. Det är verkligen så roligt.
 
Hur tänkte du när du bestämde hur hunden skulle se ut?
Vi (jag och Anna) hade sett en hund hos DogRescue som båda tyckte var helt underbart söt. Så den fick bli förebilden till Chippen.
 
Gör du något annat samtidigt som du håller på med bilderna? 
Ljudböcker och poddar. Lyssnar på 3-4 böcker i veckan. Följer 6-7 poddar. Så det går varmt hela tiden.
 
Vad ska du illustrera och/eller skriva härnäst?
Håller på med 4 arbetshäften till böckerna om Dolly Detektiv, + min egna tredje del i min faktaserie. Denna gången blir det ugglor! :-)
 
 
*******************************************************************************************************************
 
 
Just det här med att illustratörer kan göra annat medan de jobbar, lyssna på poddar till exempel, är jag sååå avundsjuk på! Men jag har i alla fall tränat upp min simultanförmåga så pass att jag kan skriva framför teven ibland, det känns stort! :)
 
Här kommer några bilder från Chippen från tippen som Emmalill gjort:
 
 
 
 
 
 
Fina va?
 
Ha en trevlig dag!