Nya böcker, augusti

Kommentera
i år har jag sån tur att det kommer ett gäng böcker i augusti, och ett gäng i september. De som kommer i september tänkte jag vänta lite med att visa, men jag kan redan nu avsöja att det är två delar i På prao-serien, där elever i en påhittad klass 2B får prova olika yrken. Hittills har de provat att jobba på bibliotek, på bageri, på ridskola, som frisör, som veterinär och som fotbollsproffs. Nu är det dags för två riktiga drömyrken, bonde och youtuber! De brukar gå att hålla koll på hos Bokus och Adlibris ett tag före de kommer ut, men när jag kollade nu hade de inte dykt upp än. Kanske till veckan?
 
Augustis böcker då, som faktiskt kom ut för bara några dagar sedan (jag har inte ens hunnit få mina friex än) är:
 
På jakt efter björn, 6-9 år (medförfattare Jennie Elverstig)
Monsterhotellet - Huggtänderna, 6-9 år
Fantastiska Fanny och städkaoset, 3-6 år
Familjen Skurk och den magiska julkulan, 6-9 år
 
På jakt efter björn har redan hunnit köpas in till flera bibliotek såg jag, och jag håller tummarna för att det blir minst lika många som köper in den, som det var som köpte in den första boken i serien, På jakt efter älg.
 
 
Så här står det om boken på Beta Pedagogs hemsida:
 
Siri ska följa med sin mamma och morfar på björnjakt. De tar med sig plotthunden Harry, som drar i väg med morfar efter ett spår. Spänningen stiger när Siri hör hur Harry skäller på avstånd. Snart ser hon i kikaren hur björnen närmar sig.
 
Jag har läst lite kommentarer om den här jaktserien, både positiva och negativa. En del tycker att det är fantastiskt att jaktälskande barn äntligen har något att läsa, och en del tycker att det är hemskt att man ska lära ut hur det går till att döda djur. Själv tycker jag att det är jätteviktigt att såna här böcker finns, så jag och Jennie fortsätter att skriva fler. Del tre kommer i början av nästa år, och handlar om vildsvinsjakt. Och snart är det dags att fundera på bok nummer fyra. 
 
Tills dess, ha en bra kväll!