En dag som författare

Kommentera
Hej!
 
Det här inlägget är till alla barn som funderar på vad en författare gör på dagarna egentligen. Det funderar jag också på ibland, för alla författare jobbar ju inte på samma sätt. Men jag tänkte berätta hur jag gör, och vad jag gör. Och så tänkte jag berätta lite om mig själv. Det kanske är bäst att jag börjar med det?
 
Så här ser jag ut:
 
 
Jag är 38 år, och innan jag blev författare jobbade jag ganska länge som lärare, i tio år ungefär.
Min bästa mat är tacos och hamburgare, min bästa färg är rosa, jag gillar inte sport och jag har skrivit 128 böcker. (Det här är frågor jag alltid får när jag gör skolbesök!)

När jag inte gör skolbesök jobbar jag hemma med att skriva. Då kan en dag se ut så här:
 
8.00 Nu börjar jag jobba! Jag börjar med att göra en lista på det jag tänker att jag ska hinna med under dagen.
Den kan se ut så här:
 
*Titta på bilder som ska vara med i nästa bok
*Leta fakta om kackelackor
*Ändra i texten om dyngbaggar
*Skriva ett kapitel i den nya Monsterhotellet-boken
 
Jag skriver mycket faktaböcker, och får lära mig massor! Jag skriver gärna om spännande djur, äckliga kryp och mystiska saker som Bigfoot och Area 51.
 
Så här ser min senaste faktabok, Fiskstjärtarna, ut:
 
 
 
Jag skriver också böcker där jag får hitta på allt själv, då skriver jag gärna om djur, vampyrer, spöken och monster. Och varulvar förstås, som i böckerna om Monsterhotellet:
 
 
 
11.00 Nu orkar jag inte jobba mer! Nu vill jag göra lunch och äta den, och sen gå med mina hundar till skogen och gå en lång promenad. Mina hundar heter Bobby och Dolly. De är franska bulldoggar.
 
 
 
Bobby är snart två år och Dolly är snart 7.
Jag har skrivit en bokserie om Dolly som heter Dolly Detektiv.
 
 
 
Bobby är en galenpanna som älskar att rulla sig i snö, och glida på rygg ner för snödrivor. Honom har jag inte skrivit något om än, men det blir nog i framtiden.
 
 
 

14.00 Nu jobbar jag igen! Jag kollar om jag behöver svara på några mail, annars sätter jag mig och skriver. Jag brukar hålla på med flera böcker samtidigt, så kommer jag inte på något mer att skriva i en, är det bara att byta till en annan en stund. Just nu skriver jag på en bok i min På prao-serie, där elever i klass 2B får prova olika jobb. Den här handlar om att köra lastbil!
 
Jag har skrivit om massor av spännande jobb,som frisör, fotbollsproffs, youtuber, bonde och bibliotekarie:
 
 
 
17.00 Nu har jag jobbat klart! Det jag inte hann med idag får jag göra i morgon istället.
 
 
 
Vill ni veta mer om mig kan ni läsa en intervju med mig här, och titta på en del av mina böcker:
 
 
Och samma sak, fast lite andra frågor och lite andra böcker, här:
 
 
 
Vill ni skriva brev till mig (och få ett svar!) är min adress:
Anna Hansson
Beta Pedagog
Skutevägen 1
432 99 Skällinge
 
Och vill ni vara med på ett livesänt författarbesök med mig så kan ni kika på min författarsida på Facebook (Anna Hansson, Författare) på tisdag den 31 mars kl 9.30. Går även att se i efterhand, men då finns inte möjligheten att ställa frågor under tiden.
 
Hoppas att vi hörs på något vis, och att ni lånar någon av mina böcker nästa gång ni är på biblioteket! (Tips till dig som gillar Monsterhotellet! Det kommer en ny julbok i år, Jakten på jultomten. Håll utkik efter den till hösten!)
 
 
Mvh Anna