Nytt år, nytt jobb

Kommentera
Nej, inte riktigt, men jag ska åtminstone prova ett nytt sätt att jobba på. Jag ska prova att jobba lite mer planerat. Jag här ju hur tråkigt det låter bara jag skriver det. Jag gillar ju att jobba med det jag är sugen på att jobba med just den dagen. Men, nu ska jag försöka jobba på ett annat sätt den här våren, och har planerat veckovis vad jag ska göra. Då blir det ju automatiskt deadlines också för när olika manus ska vara färdiga, och det kan vara bra för det är rätt många manus som ska bli färdiga. Vi får väl se hr många böcker det hinner bli innan året tar slut, men ifjol skrev jag 20-25 nya manus och som det ser ut nu så blir det fler än så i år. När de sedan kommer ut är en annan femma, en del manus skriver jag tidigt på året och så finns de att köpa och låna innan året är slut, en del tar det fyra år för innan de blir böcker. En del blir det inte böcker av alls, men det är en annan historia.
 
Först ut bland mina böcker i år var i alla fall Sångfåglarna - och andra kraxare, en faktabok i serien Intresseklubben för 6-9 år. Den släpptes faktiskt i slutet av förra året, även om det står 2021 i den och den räknas som en av Rabén & Sjögrens vårnyheter. Den finns faktiskt att låna på 74 bibliotek redan, vilket jag är superglad för eftersom de måste betyda att de andra böckerna i serien tyckts om av låntagarna. Nu hoppas jag bara att manuset jag skrev i höstas blir antaget, så att det blir en sjätte del i serien nästa vår!
 
Bok nummer två det här året kommer att bli Pom och Rio - skaffa katt, men den kommer inte ur förrän den 1 februari. Lättläst för 6-9 år.
 
Den 19 mars kommer min lättlästa vuxenbok Grannen på våning under. Den ges ut av Hedvig förlag, och det är tänkt att det ska bli en liten serie. Den första boken handlar om Samira som ställer upp som husdjursvakt till sin granne när han ska operera knät. Tyvärr visar det sig att det inte är några katter han har, utan en sorts djur som Samira inte gillar...
 
Jag skulle tro att det kommer att hinna komma en bilderbok däremellan också, Selma ställer till det. Om en lite valp som lämnas ensam hemma för första gången och hinner ställa till det en hel del under de minuter hennes matte och husse är borta.
 
 
Här är en bild på den lilla sötnosen som gav inspiration till boken!
 
Nu ska jag svara på intervjufrågor om min nästa bokserie, en lång och lättläst sådan med alltifrån böcker för den som bara kan läsa få och korta ord, till den som kan läsa lite längre meningar. Jag kommer självklart att berätta mer om den här serien, Läshuset, när den kommer ut, någon gång under våren.
 
Ha en fin eftermiddag!