Brott i matsalen!

Kommentera
Just nu har jag deckarskola med några förskoleklasser och ettor på en skola i Malmö. Jag har läst min bok Dolly Detektiv och bokstölden, och sedan har vi tillsammans gått igenom hur man skriver en deckarsaga. Därefter har eleverna fått fundera ut en lämplig brottsplats på sin skola och fundera på vad som skulle kunna ha blivit stulet därifrån, och förstås vem det är som har stulit det...
 
En av förskoleklasserna hittade på en väldigt fantasifull historia om hur alla tallrikar utom en blivit stulna från matsalen. Som tur var kunde rektorn rycka in och lösa brottet, och det visade sig att den som stulit tallrikarna var ett lejon som fyllde år, och ville bjuda sina vänner (massor av olika djur) på kött.
 
Nu ska jag skriva ner den historien, jag tog bara anteckningar medan vi tillsammans klurade på alla detaljer som behöver finnas med i en deckarsaga, och sedan ska eleverna få rita var sina omslag till deckarsagan Brott i matsalen! Bra titel tycker jag!
 
 
Ha en fin kväll!