Intervju med en författare, Åsa Öhnell

En kommentar
Åsa Öhnell skriver deckare för barn, och har hittills kommit ut med två böcker på Idus förlag, Snögubbens hemlighet och Droppstensgrottans hemlighet.
 
Här kommer intervjun med Åsa! (Imorgon berättar jag lite mer om hennes böcker, och avslöjar vilket av omslagen jag tycker bäst om!)
 
Hur kommer det sig att du började skriva just deckare för barn? Läser du själv mycket sånt?

Deckare för barn? J Massor! Skämt åsido, jag läser en hel del deckare, fast mest för vuxna! Men egentligen gillar jag många olika bokgenrer. De enda jag aldrig riktigt fastnat för är fantasy och science-fiction.
Att det blev deckare var faktiskt min yngsta dotters fel. Hon var runt 11 år och vi skulle åka på skidresa till Sälen och hon hade inget att läsa. På biblioteket ville hon bara titta på deckarna, men alla som tilltalade henne hade hon redan läst. ”Då får jag skriva en bok åt dig”, sa jag och tog med min laptop. På den vägen är det. Jag har alltid skrivit mycket, ända sedan jag var barn, men Snögubbens hemlighet var den första deckaren!

Skulle du vilja skriva en deckare för vuxna någon gång?

Nej, jag tror inte det. Ingen traditionell deckare i alla fall. Det finns så många bra deckarförfattare redan. I så fall får det bli något udda. Men kanske en annan vuxenbok så småningom. Vi får se.

Hur gick det till när du fick idén till de här böckerna, kom du på själva mysterierna först, eller hur de skulle lösas?

Jag fick först idén till brotten och sedan hur de skulle lösas. Det mesta fanns i mitt huvud innan jag började skriva, men en hel del växte fram under tiden, särskilt i Snögubbens hemlighet, som var den första boken, för då handlar det ju också om att lära känna sina karaktärer. När jag skrev Droppstensgrottans hemlighet var karaktärerna som gamla bekanta och det var lättare att förutspå hur de skulle reagera!

Du har hunnit skriva två böcker hittills i vad som är tänkt att bli en hel serie. Hur många böcker har du tänkt att det ska bli? Och har du hunnit börja på en trea?

Hur många böcker om Klara och Bella det blir vet jag inte än. Jag fortsätter att skriva så länge det är roligt, så länge jag får nya idéer och så länge mina läsare vill veta mer om tjejernas äventyr. Och ja, jag har börjat skriva på en tredje Klarabella-deckare. Jag har tänkt på den ett tag och vet precis vad som ska hända. Och faktum är att jag har en fjärde på gång också!

Har du planer på att skriva några andra böcker än de om Klara och Bella?

Inte inom den närmaste framtiden, men det kommer nog att bli andra böcker så småningom. Jag har vissa idéer ...

När brukar du skriva? Och var och hur skriver du helst?

Idéerna till mina böcker får jag när jag är avkopplad. Det blir ofta när vi är på semester (därför utspelar sig Snögubbens hemlighet i Lindvallen i Sälen och Droppstensgrottans hemlighet på Kreta i Grekland). Jag får också många idéer när jag är ute med hunden. Jag har också ett anteckningsblock vid sängen där jag kan skriva ned idéer eller formuleringar. Men när det gäller själva skrivandet, blir det vid datorn.
Jag har turen att arbeta hemifrån. Jag har ett jättefint arbetsrum på andra våningen i vår villa, med balkong i söderläge utanför. Där, vid min dator, står jag upp både när jag jobbar och skriver. Det blir för mycket sittande annars! När jag jobbar lyssnar jag ofta på radio, men när jag skriver vill jag ha tyst. Ibland öppnar jag balkongdörren och lyssnar på fåglarna utanför.

Skulle du vilja ha författandet som jobb, eller känner du dig nöjd med att ha ett annat jobb och ha skrivandet som hobby?

Jag gillar oftast mitt jobb och vill gärna fortsätta med det, men det vore roligt om skrivandet kunde få mer tid och bli en större del av min inkomst. Som det är nu jobbar jag heltid och skriver efter arbetstiden.
 
 
 
Hoppas att du tycker att det var lika spännande att få veta mer om Åsas skrivande som jag gjorde!Om du vill läsa mer så bloggar hon här: http://bokhemligheter.wordpress.com/
 
Välkommen tillbaka imorgon och ha en fantastisk dag!
 
1 Åsa Öhnell:

skriven

Jag menar förstås att det är dotterns FÖRTJÄNST att jag skriver just deckare :)

Svar: :)
Anna Hansson