Intervju med Lina Arvidsson

Kommentera
Hela sommaren har jag läst spännande och intressanta intervjuer på Lina Arvidssons blogg. Nu är det på tiden att någon intervjuar henne, tänkte jag, när sommaren började ta slut. Och så gjorde jag det. Sen visade det sig att great minds think alike, för hon intervjuade också sig själv! :)
(Hon har också haft den goda smaken att intervjua mig, men det har ni väl redan sett?)
 
Här kommer intervjun med Lina. Självklart har hon föregått med gott exempel och skickat en somrig bild på sig själv!
 
 

Jag börjar med att ställa en av dina egna intervjufrågor till dig: Är det inte jobbigt att skriva när det är så varmt ute, vill man inte hellre bada?
 
Jo, precis. Det var lite därför jag hade med den frågan, för att varmt väder verkligen är något jag uppskattar, och jag tycker det är jättesvårt att kombinera jobb med det; jag vill bara bada eller sola, och då läsa på sin höjd. Men i år har jag fått tid för allt, det har ju varit en så fin sommar! Vi hyrde en stuga en vecka på Österlen, jag och några kompisar, för att skriva, och då övade jag mig på att skriva utomhus trots sol, med bikini på och datorn i skuggan. Det gick faktiskt riktigt bra. Och poolen var trasig, vilket nog var tur...

Vad skriver du på just nu, och har du hunnit skriva något i sommar eller har det varit fullt upp med sommarintervjuerna?
 
Just nu har jag lite semester från skrivandet. I höst ska jag vara ledig från mitt brödjobb, kassan på Ica, för att bara skriva. Det ska bli kul! Men nu kände jag att hjärnan var utbränd efter Österlenveckan, och dessförinnan hade jag jobbat röven av mig för att bli klar med ett annat manus som jag skulle skicka in till förlag. 
 
Det är dels en crossover, alltså en bok som riktar sig till både unga och vuxna, som handlar om ätstörningar, ångest och sex. Den har lite av tonen i "Det borde finnas regler", men också en mer poetisk ton. Det är två olika berättarröster jag jobbat med. Den hoppas jag ska få komma ut på Gilla i sinom tid. Och så är det ett erotiskt manus som jag jobbat med, som blir galet och kontroversiellt och helt fantastiskt, men har lite kvar innan det står på egna ben så att säga. Det ska jag skicka till Vertigo. 
Just det, tidigare i sommar arbetade jag ju faktiskt med ett tredje! Det är två manus som jag försöker korsa till en berättelse. Men det är rätt svårt. Vi får se vad det blir av den, jag tror den mår bra av att vila lite till.
 
Jo, det har varit en hemskt produktiv sommar! 
Sommarintervjuerna har tagit en del tid, visst, men det har samtidigt varit mycket kopiera och klistra in. Det mesta jobbet lades på planering, att hitta på vilka jag ville ha med och kontakta dem, att tänka ut vilka frågor som skulle ställas. Samtidigt var jag väldigt snabb när jag kommit igång, det var kort tid mellan att idéen föddes och att jag satte den i bruk. Och tanken från början var kanske inte att köra HELA sommaren, varje dag, jag trodde aldrig att jag skulle hitta så många som ställde upp. 
Det har varit jättekul att läsa alla svar, jag har blivit peppad och inspirerad av att se hur andra gör. Och läsarpeaken nåddes i mitten av juli: 280 besökare! Det är fan mycket. 

Hur skriver du? Är du en sån som planerar mycket i förväg eller som bara kör på? Skriver du snabbt eller långsamt? Och kan du skriva lika bra var som helst eller har du något favoritställe där det går bäst?

Generellt är jag en sån som inte planerar innan jag börjar, utan bara dyker ner i det och skriver på, så får man läsa sen och se vad det blev. Jag skriver snabbt och blundar för kritikern på axeln. I omarbetningarna sen får berättelsen form och stadga. Omarbetningarna är det som tar tid, det kan handla om ganska många innan jag får till det. Jag sitter vid mitt skrivbord eller i soffan eller sängen (fast det är dåligt för nacken) eller på fik med en kompis som också skriver mittemot. Nån gång när jag redigerat har jag suttit på biblan. Redigering kan vara riktigt jävla tråkigt, då är det bra att byta miljö. Det jag gillar bäst med att skriva på fik är att det går att stänga ute internet. Jag har börjat hitta den knappen hemma också, den är väldigt bra, off heter den, och den betyder att du inte kan gå in på facebook. 
 
Vilken bok önskar du att det var du som skrivit och varför?

Jag brukar inte hänge mig åt den typen av tankar faktiskt. Jag blir inspirerad och glad av bra böcker, sällan avundsjuk. Jo, när jag läste Cilla Naumanns bok "Springa med åror", då blev jag först lite frustrerad och arg, för jag tänkte att jag aldrig kommer att kunna skriva så här bra. Den är fantastisk, språket är så vackert, berättelsen rör sig fram och tillbaka i tiden och den handlar liksom om hela livet. T.ex finns det en scen där huvudpersonen, en kvinna, badar med sin far när hon är liten. Längre fram i berättelsen återkommer scenen, men nu har åren förflutit emellan, och fadern börjar bli gammal. Det är ett mycket effektfullt sätt att visa på tidens tand. Jag rös, så bra var det. Jag recenserade den för dagensbok och som tack la jag ner tid på att få till en extra välskriven språkligt bra recension.

Vad har du för planer och förhoppningar inför framtiden när det gäller ditt skrivande?
Jag vill skriva många böcker, i olika genrer, som ska få priser och uppmärksamhet och helst förändra litteraturvärlden förstås, översättas till en massa språk och filmatiseras. Jag vill bli STOR! Som jag och Lovisa brukar säga: "man vill ju stå i historieböckerna". Det är typ där vi lägger ribban.
 
 
Hoppas att du har tyckt om att läsa min intervju med Lina! Om du blev sugen på att läsa hennes bok så heter den Det borde finnas regler, och ges ut av Gilla böcker. Jag kollade lite snabbt på min favoritsida bibliotek.se, bara för att se hur det såg ut. Det såg bra ut. Den finns typ överallt. (Avundsjuk? Ja!)
 
Ha en fin dag!