Slut på semestern!

En kommentar
Nu får det vara slut på semestern, även om det inte varit mycket till semester om jag ska vara ärlig... 
 
Jag hade den stora lyxen att ett stort förlag ville läsa fler manus av mig, bilderboksmanus med faktainriktning, så det blev en hel del research och skrivande på två manus som jag faktiskt blev riktigt nöjd med. Nu är det bara att hoppas att förlaget också har bra smak/gillar! 
 
Sen fick jag redigeringsförslag på mitt vuxenmanus från ett annat förlag, också ett stort sådant, och tips på böcker att läsa och inspireras av. Så jag har läst, och skrivit, och redigerat. Och hunnit en bra bit på väg även om jag inte är helt klart att skicka in den nya versionen än. Kanske nästa vecka?
 
Och så har jag skrivit lite på ett projekt jag har tillsammans med en annan författare också, jag säger inget mer än att det är ett fantasymanus för ungdomar/unga vuxna. 
 
Så, det har inte blivit så mycket semestrande faktiskt, även om jag så klart har jobbat mer de dagar de regnat och mindre när det har varit soligt. 
 
Men nästa sommar, då SKA jag ha en lång semester, för det är faktiskt det bästa jag vet! Innan dess är det dock höst (och vinter och vår) och jag ser fram emot att få en rapport om hur biblioteksutlånen sett ut under 2016 för min del. Har jag möjligtvis tagit mig upp på listan över de 200 mest utlånade författarna i Sverige? Jag var ganska nära gränsen under 2015, och jag hade fler böcker ute under 2016, så det finns en chans, men man kan aldrig veta säkert. Kanske var inte mina böcker lika intressanta för låntagarna under 2016 som de var under 2015? Jag hoppas dock på det, och håller tummarna i någon/några månader till. Man brukar få veta i september/oktober någon gång så det är inte allt för lång tid kvar nu! Hur det än går blir det i alla fall spännande att se vilka av mina böcker som lånats ut mest. 2015 var det En natt i stallet och någon av böckerna om Drutten och Plutten (kommer tyvärr inte ihåg vilken nu men vill tro att det var Drutten och Plutten går till tandläkaren!). Det var alltså hästböcker i toppen för min del. Under 2016 tänker jag mig att det kan ha kommit något Fasliga fakta-bok på topplistan också, kanske Fasliga fakta om äckliga kryp? Och 2017 gissar jag på att Stora djurbajsboken kommer att ligga högt upp! Vem vill inte läsa om djur och bajs liksom?
 
 
Ha en härlig dag!
 
1 Ponören:

skriven

Statistik över biblioteksutlån låter intressant! Det har jag aldrig riktigt tänkt på faktiskt...

Är det så att du själv letar upp siffrorna när det är dags, eller är förlagen inblandade på något vis? Och finns det måhända annan biblioteksstatistik också? Det vore lite kul att se hur många ex som har köpts in eller - ve och fasa! - hur många som har gallras ut :)

/Ponören

Svar: Nej, man får resultaten mailade till sig om man lånats ut över 2000 gånger! :)
Anna Hansson