Manus klart!

Kommentera
Ikväll/inatt har jag jobbat med ett faktaboksmanus, och nu, kvart över ett, blev jag precis klar!
Jag har skickat det till Maria, som ska illustrera, eftersom det är en del i serien Intresseklubben (de som redan finns ute nu är Myrstackarna och Råttsvansarna), och om hon tycker att det känns bra så kommer jag att skicka det till vår redaktör på Rabén & Sjögren. 
 
Det är inte vanligt att jag skickar manuset till illustratören innan förlaget, men den här gången vet vi att förlaget vill ha en uppföljare och vad de vill att den ska handla om (för det har vi kommit fram till tillsammans). Oftast brukar jag skicka manuset till förlaget först, som sedan tar kontakt med illustratören om de gillar och vill publicera. 
 
Sedan brukar jag bli kontaktad av illustratören, eller tvärtom, så att vi kan prata om lite detaljer i texten, till exempel kanske den som ska illustrera en rymdraket jag skrivit om undrar hur jag egentligen tänkt mig att den ska se ut. Jag brukar försöka ge illustratörerna så fria händer jag kan, och bara nämna det som är viktigt för historien, kanske att rymdraketen behöver vara en viss färg, eller att den har en viss funktion som kan behöva synas i bild. Ibland har jag jättemycket kontakt med illustratören, och ibland får jag bara ett mail när bilderna är klara. Det är stor skillnad, men det är roligt det med! (Oftast...)
 
Nu ska jag gå och lägga mig, och hoppas att jag slipper drömma om det faktaboken kommer att handla om. Usch och fy!
 
Ha en vilsam natt!