Biblioteksersättning

Kommentera
Förrförra veckan fick jag 2020 års biblioteksersättning utbetalad. Varje gång någon av mina böcker lånas ut på bibliotek i Sverige får jag en liten summa pengar. Är vi flera som gjort boken tillsammans delar vi på pengarna. Ofta är mina böcker illustrerade, och då får jag och illustratören hälften av pengarna var. Ibland är vi två författare och en illustratör, som i serien om Drutten och Plutten till exempel, och då är vi tre som delar på pengarna. Det låter ju som att det inte blir så mycket pengar alls, men mina böcker lånades ut nästan 300 000 gånger ifjol, vilket inte bara gav mig en riktigt fin biblioteksersättning utan också en plats 23 på topplistan över de mest utlånade författarna! Det är jag förstås superglad över, men jag drömmer ju om en plats på topp 20 nästa år... Så, låna gärna någon eller några av mina böcker så kanske min dröm blir sann!
 
Ha en bra dag!