Skrivtips 9

Kommentera
Nu kommer mitt sista skrivtips. Idag är min semester slut, och jag misstänker att jag kommer att titta in här på bloggen ganska snart. Om inte idag så i alla fall någon gång under veckan.
 
Mitt sista skrivtips är: Hitta ett mål med ditt skrivande.
 
Jag tycker i alla fall att det är lättare att skriva om jag vet vad det ska vara till, och när det ska vara klart. Novelltävlingar är perfekt.Då brukar det oftast finnas ett tema, och en begränsning i antal sidor. Och förstås ett datum då det måste vara klart.
 
Man kan också ha mål som att skriva en egen bok och ge till sin syster i julklapp. Om hon gillar kaniner så kanske man vet att boken ska handla om kaniner, och så måste den ju vara färdig senast den 23 december, om man ska hinna slå in den och lägga den under granen.
 
Man kan också sätta upp egna mål för sig själv. En del sätter upp datum då det man skriver ska vara färdigt, en del bestämmer att de ska skriva 2 timmar varje dag, och andra att de ska skriva 500 ord varje dag.
 
Själv brukar jag jobba med mina böcker måndag-fredag, vanliga arbetstider fast med extra sovmorgon. Men jag skriver inte varje vardag, för det är mycket annat som ska göras också. Skolbesök, intervjuer, redigering, osv.
 
Jag hoppas att mina skrivtips har varit till nytta!