Skrivtips 4

Kommentera
Läs!
 
Jag förstår mig inte på folk som tror att man kan bli bra på att skriva utan att läsa mycket, för jag tror att det är absolut omöjligt. Jag skulle aldrig ha haft så bra fantasi, inte haft ett så stort ordförråd, och inte haft någon aning om hur man bygger upp en historia om det inte var för att jag har läst sjukt många böcker i mitt liv. Så, ett av mina bästa tips är faktiskt att läsa. Läs mycket, och läs olika sorters böcker. Upptäck vad du gillar att läsa och vad du inte gillar att läsa, jag misstänker att det hör ihop med vad du gillar att skriva och inte. Om du vill skriva för barn, läs barnböcker. Om du vill skriva deckare, läs deckare.
 
Jag har bara en sak jag undviker, och det är att läsa samma sorts bok som jag skriver. Alltså, om jag skriver en barnbok om sniglar så undviker jag att läsa andra barnböcker om sniglar under tiden.  Jag är rädd att jag inspireras lite för mycket om jag gör det nämligen.