Författarintervju 4

Kommentera
Det här inlägget är tidsinställt eftersom jag är ledig, men lämna gärna en kommentar ändå!
 
Sommarens fjärde intervju är med Åsa Öhnell, en författare som jag är förlagskollega x 3 med. Vi har båda böcker utgivna av Idus förlag, Beta Pedagog och Nypon förlag (även om Åsas bok på Nypon inte kommit ut än). Jag vet ingen författare som är ute på så många skolbesök som Åsa, och hon har både en superhjälteskola och en deckarskola som man kan boka. Jag har förstås både frågat om detta, och om några av hennes böcker. 
 
1. Din senaste Klarabella-deckare utspelar sig i Karibien, där du också varit på semester. Fick du idén till boken när resmålet blivit bestämt, eller blev du så sugen på Karibien efter att ha börjat skriva om platsen, att du bara måste åka dit? 
 
Vilken rolig fråga! Jag planerade att skriva om Karibien först och bokade resan till Dominikanska republiken sedan. Däremot började jag inte skriva i förväg. Jag måste befinna mig på en plats för att skapa handlingen i den bok som ska utspela sig där. Men jag sökte mycket information om landet, kulturen och inte minst om voodoo innan jag åkte dit. När jag kom fram till hotellet föll storyn på plats ganska snart. Jag skulle faktiskt inte kunna tänka mig att skriva om en plats jag aldrig befunnit mig på. Även om miljöbeskrivningarna i boken inte är så långa, tycker jag att det är nödvändigt att ha varit på plats för att få fram känslan. Samma sak med all efterforskning. Allt kommer ju inte fram i boken, men man måste ju ta reda på mycket för att veta vad man ska använda sig av!
 
 
2. Du gör många skolbesök, och har både en superhjälteskola och en deckarskola som skolorna kan boka. Är de lika populära, eller är det någon som bokas mer än den andra?
 

Deckarskolan vänder sig ju till lite äldre barn som har kommit igång och kan skriva berättelser. De flesta går i mellanstadiet, men jag har haft treor och till och med en tvåa också! Vi pratar om hur det är att vara författare. För det mesta har barnen läst en eller flera av mina Klarabelladeckare. Jag visar bilder och berättar om hur jag fått idéer till några av böckerna och sedan går vi igenom deckarreceptet. Barnen får lite allmänna skrivtips också och det är redo att skriva sin första deckare! Superhjälteskolan passar bättre för yngre barn. Det är en berättarverkstad. Barnen har oftast läst en av mina Supernova-böcker. Vi pratar om vad en superhjälte är och hur de flesta traditionella superhjältarna ser ut. Sedan skapar vi tillsammans en superhjälteberättelse muntligt. Barnen får sedan välja en scen ur berättelsen och rita + färglägga den. Sedan får de (beroende på ålder) skriva bildtext. Ibland blir det flera scener/bildtexter per barn om vi har tid. Det brukar bli fantastiskt fina bilder!

Hittills har jag varit bokad till fler deckarskolor än superhjälteskolor, men kanske är författarbesök vanligare i mellanstadiet?

 

Bild från superhjälteskolan
 
Bild från deckarskolan 

3. Har du fler böcker på gång?

 Jag har varit bokad till extremt många författarbesök, utbudsdagar och liknande det senaste halvåret och inte haft så mycket tid att skriva, men jag har några böcker på gång. En ny Supernovabok, en lättläst bok för barn och en lättläst bok för vuxna. Dessutom håller jag på med en del manus som ännu inte är skickade till förlag.

4. Vad skriver du på just nu?    

Jag ska snart påbörja en längre skrivperiod och då ska jag försöka hinna färdigställa några olika manus för olika åldrar. Mer än så vill jag nog inte säga just nu, men önska mig gärna lycka till!

 

Självklart önskar jag Åsa lycka till med alla hennes manus! Jag är säker på att det blir böcker av flera av dom!

Vill du läsa mer om Åsa kan du titta på hennes hemsida här

 

Välkommen tillbaka nästa måndag för ännu en författarintervju!