Julklappstips till små frallaälskare

Kommentera
Jag tänkte tipsa om några böcker som passar för små frallaälskare. De passar alla bra som högläsningsböcker för barn från 2-3 år, och böckerna om Dolly passar även för de som precis börjat läsa, då de är lättlästa böcker med få meningar per uppslag. 
 
Jag börjar med böckerna om Dolly Detektiv.
 
 
 
Dolly löser ett brott eller ett mysterium i varje bok, och längst bak finns lite detektivuppgifter som man kan klura på om man vill, det kan till exempel handla om att leta saker på en viss bokstav i en bild eller räkna hur många av något det finns. .
 
Det finns hittills sju böcker i serien, och ni kan titta närmare på de olika delarna här:
 
 
Det är förstås min Dolly som stått modell till bilderna! :)
 
 
 
 
 
 
Sen finns det tre böcker om Fanastiska Fanny, som även hon finns på riktigt. Så här ser hon ut irl:
 
 
 
Och i böckerna ser hon ut så här:
 
Fantastiska Fanny och färgerna
 
Ganska likt ändå va?
 
Böckerna om Fantastiska Fanny finns det mer information om här:
 
(För den som vill lära sig färgernas namn)
 
(För den som vill träna på att räkna till tio)
 
(För den som vill träna på lägesord som under, över och bredvid)
 
Jag kan avslöja redan nu också att det kommer att komma en bok även om Selma, som var en väldigt busig valp. Så här söt var hon:
 
 
Tror aldrig jag har sett något gosigare, och varje gång jag ser bilder på henne vill jag ha en valp!
 
Nu verkar det kanske som att jag bara skriver om frallor, men det finns även böcker om andra sorters hundar, och jag tänkte passa på att tipsa om Chippen från tippen också, en bilderbok om en gatuhund som lever ett hårt liv på en soptipp. Han har tur och får till slut en familj i Sverige, men för alla gatuhundar som inte har lika stor tur skänker jag och illustratören Emmalill 20% av vår vinst från böckerna till DogRescue som hjälper gatuhundar i Rumänien.
 
 
 
Det finns även en uppföljare, som handlar om när Chippen kommit till Sverige:
 
 
 
Här finns mer info om böckerna om Chippen:
 
 
 
Hopppas att du hittade någon, eller några, böcker som skulle passa som julklappar! De finns att köpa på Adlibris, Bokus eller direkt från Beta Pedagog och Idus förlag. Och ska de inte vara julklappar går de förstås att låna på biblioteket!