Boktips 6-9 år

Kommentera
I förrgår skrev jag ett inlägg där jag tipsade om några av mina böcker för 9-12 år, och idag är det dags för några av de för 6-9 år.
 
Jag börjar med min faktaserie Intresseklubben, som ges ut av Rabén & Sjögren. Till skillnad från min Fasliga fakta-serie, där det finns kortare fakta om fler saker i varje bok (Äckliga kryp, Utdöda bestar, Rysliga varelser och Märkliga platser) så går jag ner lite mer på djupet i de här böckerna. Jag har lärt mig massor av roliga och intressanta fakta när jag gjort research, och valt ut det allra mest spännande till böckerna om myror, råttor och möss, ormar och fiskar. (Nästa år kommer en femte del, om fåglar!)
 
 
 
Här kan du läsa mer om Fiskstjärtarna, och scrollar du längst ner på sidan hittar du alla mina böcker utgivna på det förlaget.
 
*****************************************************************************************************************
 
Något jag tycker mycket om att skriva är lättlästa böcker. Innan jag blev författare på heltid jobbade jag som lärare, och jag har träffat alldeles för många elever som tycker att det är tråkigt att läsa just för att de inte hittat böcker på rätt nivå eller böcker med rätt innehåll. Alla vill ju inte läsa om samma saker. Jag försöker därför tänka ganska brett när jag skriver, och hoppas att alla elever ska kunna hitta någon bok av mig som passar just dem. Gillar man till exempel hundar så finns serien om Dolly Detektiv. Det är väldigt lättlästa med få meningar per uppslag, och längst bak i varje bok finns lite detektivuppgifter att lösa för den som vill.
 
 
Här kan du läsa mer om serien om Dolly, som ges ut av läromedelsförlaget Beta Pedagog.
 
******************************************************************************************************************
 
För den som behöver något ännu lättare att läsa än böcker om Dolly, finns serien om Ebbe i ettan. Den är skriven med versaler, med enkla ord och få meningar. Det är roliga böcker som utspelar sig i skolmiljö. Det finns sex böcker i serien.
 
 
 
Här kan du läsa mer om Ebbe i ettan.
 
******************************************************************************************************************
 
För den som kan läsa lite mer men ändå behöver en lätt text med inte allt för många meningar på varje sida finns Peggy Pirat, korta, spännande, till och med lite läskiga böcker om sjörövardottern Peggy, hennes kompis Ville och hunden Rufus.
 
 
Här kan du läsa mer om Peggy Pirat och spökskeppet, och även leta dig fram till Peggy Pirat och Dödens grotta.
 
***************************************************************************************************************
 
Jag måste förstås också tipsa om mina På prao-böcker, där alla i klass 2B ska få prova på ett var sitt yrke under en dag. Ett bra sätt att få veta lite mer om några av de olika yrkena som finns, att få läsa om sitt drömyrke, och att få lära sig ord som hör ihop med just det yrket. För elever med svenska som andraspråk passar de här böckerna bra att använda även för de som är lite äldre än den tänkta målgruppen. 
 
 
Här kan du läsa mer om böckerna i serien, Bonden, Frisören, Bageriet, Sågverket, Ridskolan, Youtubern, Fotbollsproffset, Illustratören, Veterinären och Biblioteket.
 
***************************************************************************************************************
 
Jag avslutar med att tipsa om en serie som jag tror att många redan känner till, men någon kanske ser den för första gången nu. Det är förstås Monsterhotellet!
 
 
En serie på hittills 13 böcker om varulvarna Ulv och Ylva och deras pappa Bosse, som äger ett Monsterhotellet. Alla gäster är förstås monster av alla dess slag, och på vinden bor farmorspöket.
Två av böckerna är kapitelböcker i 24 delar, tänkta att läsas varje dag i december, och en tredje sådan (med deckartema) kommer ut till hösten, Jakten på jultomten. Till de längre böckerna finns ett gratis arbetsmaterial att ladda ner från Beta Pedagogs hemsida, och i de kortare finns arbetsmaterialet längst bak i boken.
 
Här kan du läsa mer om Monsterhotellet.
 
******************************************************************************************************************
 
Det här är bara några av alla böcker jag skrivit för åldern 6-9 år, en favoritålder att skriva för på många sätt. Stora nog för att förstå en hel del, men små nog för att tro på vad de läser, åtminstone medan de läser det. Det kommer att bli många fler böcker för den här åldern, och för att se alla som redan finns utgivna är det lätt att söka på mitt namn på Adlibris, så kommer det upp en lång lista. alla böcker finns att låna på bibblan, en del på ett litet antal bibliotek, en del på nästan alla. Finns inte böckerna du vill läsa på just ditt brukar de kunna låna från något annat bibliotek eller beställa hem!
 
 
Ha en härlig dag!