Boktips för 9-12 år

Kommentera
Jag börjar med att tipsa om min allra läskigaste bok, en bok som jag tycker att man snarare ska vara 11-12 än 9-10 om man läser. Jag har verkligen gått in för att skrämmas här. 
 
Det är en spökhistoria som handlar om Klara, som börjar uppleva oförklarliga saker när hennes äldre släkting Ines går bort. Kan det vara någon som vill säga henne något?
 
 
Här kan du läsa mer om Röster från andra sidan.
 
Det finns också en omfattande lärarhandledning till, med läsförståelsefrågor till varje kapitel, samt skrivuppgifter, ordförståelse och diskussionsfrågor. Perfekt om man vill jobba med boken i helklass.
Här kan du läsa mer om lärarhandledningen.
 
 
****************************************************************************************************************
 
 
Jag fortsätter på det läskiga temat, jag gillar spöken och oförklarliga saker. När jag gick i sexan var det läskigaste jag visste Svarta Madam, som av en händelse råkade spöka på min skolas träslöjdstoalett. Självklart ville jag ta chansen att föra traditionen vidare när jag fick en möjlighet att skriva lättläst och läskigt, i serien Spöktimmen.
 
 
Svarta Madam, kom fram! är en tunn bok, 32 sidor lång, och har ett kortare arbetsmaterial längst bak i boken som man kan använda sig av om man vill.
 
Här kan du läsa mer om boken, och även provläsa några sidor ur den.
 
***************************************************************************************************************
 
Eftersom jag gillar sånt som är oförklarligt är jag förstås fascinerad av Tutankhamun och myten om förbannelsen som sägs vila över hans gravkammare. Finns det något korn av sanning där? Jag vet inte, men när jag var i Egypten för länge sedan vågade jag i alla fall inte chansa, så jag gick aldrig in just hans gravkammare. Dock i tre andra som det inte verkade ha vilat någon förbannelse över.
 
 
Även i den här boken finns det ett kortare arbetsmaterial längst bak. Här kan du läsa mer om den.
 
***************************************************************************************************************
 
I samma serie som Faraos förbannelse (Mystiska myter) finns Spöktåget Silverpilen, extra roligt för alla som bor i eller i närheten av Stockholm. Det är nämligen om man ska åka tunnelbana man har en chans att få syn på spöktåget, om det nu inte bara är en myt förstås.
 
 
Läs och provläs här!
 
*****************************************************************************************************************
 
Även om jag verkligen älskar att skriva läskiga böcker och skrämma barn, så tycker jag också mycket om att skriva roliga böcker, såna som är lite knasiga. Som serie om klass 5C, de eleverna råkar verkligen ut för det mesta! Som att ett marsvin rymmer, en pälsmössa försvinner, och en fråga chans-lapp hamnar hos helt fel person. Böckerna om 5C är lättlästa, roliga och korta. Funkar finfint att lämna till en vikarie att högläsa, och sedan jobba med arbetsmaterialet längst bak i boken. Hade älskat en sån lösning när jag jobbade som lärare och behövde förbereda jobb åt en vikarie. (Alla uppgifter är förstås kopplade till läroplanen i svenska.)
 
 
Här kan du läsa mer om boken, och även klicka dig vidare till de andra delarna i serien (som kan läsas i vilken ordning eller oordning som helst).
 
***************************************************************************************************************
 
Sist, men verkligen inte minst, så tänkte jag tipsa om Beas blogg - Stora planer på gång! Även den en bok fylld av humor, och en hel del knasigheter. För alla elever som gillar att läsa tjocka böcker, om nästan helst vardagliga saker. Passar även utmärkt till högläsning, med korta kapitel och berättande text varvat med Beas egna blogginlägg. En lärarhandlening finns till med elevuppgifter och massor av tips till dig som lärare.
 
 
Mer om boken här!
Mer om lärarhandledningen här!
 
****************************************************************************************************************
 
Alla böcker jag tipsat om finns att låna på biblioteket (tillsammans med alla andra böcker jag skrivit). Finns de inte på just ditt bibliotek kan de be dem lånat hem från något annat bibliotek, eller köpa in ett ex.
 
På biblioteket finns också mina fyra böcker i Dansfeber-serien, Dansfeber, Dansfeber smittar, Alla har dansfeber och Dansfeber överallt. Tipsa gärna om dem om du känner någon som gillar dans!
 
 
Ha en fin dag och tack för att du läst ända hit!