Det här med marknadsföring av böcker är svårt, tycker jag. Vad kan jag göra själv? Vad borde jag göra själv? Vad förväntas det att jag gör själv? 
 
Egentligen förväntas det kanske inte att jag gör något alls, men samtidigt så kanske det gör skillnad om jag gör något (försäljningsmässigt och utlåningsmässigt) och då vill jag ju göra något. Men vad?
 
Jag skulle gärna vilja se vad det gör jag ger för resultat, så att jag vet vad som är värt att göra och inte, men det är ju omöjligt. Både för att det jag gör kanske inte ger resultat på en gång, någon kanske köper boken en månad efter att de sett en bild på Instagram, eller lånar den veckan efter, och för att förlagen omöjligt skulle kunna hålla koll (nu såg vi här att försäljningen ökade med 0,1% efter ditt blogginlägg i måndags).
 
Jag försöker tänka att varje grej jag gör kommer att ge ett köp eller utlån, och jag hoppas att jag har rätt, för då känns det ändå värt att försöka anstränga sig. En bild på Instagram, ett inlägg på Facebook, ett inlägg här. Sen tänker jag att de större grejerna jag gör, signeringar, skolbesök, osv, ger tio köp eller utlån. Om det här har någon som helst verklighetsförankring eller inte det vet jag inte, och jag har ingen riktig koll på hur mina böcker har sålt eller lånats ut i år, jag får, med vissa undantag, uppdateringar en gång per år. Men, att tänka så här gör i alla fall att jag orkar anstränga mig, och någon gång nästa år får jag se om det var värt det eller inte.
 
Som tur är marknadsför förlagen en hel del också, och det de gör hoppas jag genererar mer än ett köp eller utlån. Den här fina annonsen såg jag till exempel på aftonbladet.se igår:
 
 
Jag hoppas att det var fler än jag som såg den, och jag hoppas att många av dem köper eller lånar en bok. Kanske inte idag, eller imorgon, men kanske någon gång under hösten eller till jul?
 
Brukar ni andra författare marknadsföra era böcker själv? Hur? Har ni märkt att det har gett något resultat?
 
Ha en monsterbra dag!

Marknadsföring!

Allmänt En kommentar
Det här med marknadsföring av böcker är svårt, tycker jag. Vad kan jag göra själv? Vad borde jag göra själv? Vad förväntas det att jag gör själv? 
 
Egentligen förväntas det kanske inte att jag gör något alls, men samtidigt så kanske det gör skillnad om jag gör något (försäljningsmässigt och utlåningsmässigt) och då vill jag ju göra något. Men vad?
 
Jag skulle gärna vilja se vad det gör jag ger för resultat, så att jag vet vad som är värt att göra och inte, men det är ju omöjligt. Både för att det jag gör kanske inte ger resultat på en gång, någon kanske köper boken en månad efter att de sett en bild på Instagram, eller lånar den veckan efter, och för att förlagen omöjligt skulle kunna hålla koll (nu såg vi här att försäljningen ökade med 0,1% efter ditt blogginlägg i måndags).
 
Jag försöker tänka att varje grej jag gör kommer att ge ett köp eller utlån, och jag hoppas att jag har rätt, för då känns det ändå värt att försöka anstränga sig. En bild på Instagram, ett inlägg på Facebook, ett inlägg här. Sen tänker jag att de större grejerna jag gör, signeringar, skolbesök, osv, ger tio köp eller utlån. Om det här har någon som helst verklighetsförankring eller inte det vet jag inte, och jag har ingen riktig koll på hur mina böcker har sålt eller lånats ut i år, jag får, med vissa undantag, uppdateringar en gång per år. Men, att tänka så här gör i alla fall att jag orkar anstränga mig, och någon gång nästa år får jag se om det var värt det eller inte.
 
Som tur är marknadsför förlagen en hel del också, och det de gör hoppas jag genererar mer än ett köp eller utlån. Den här fina annonsen såg jag till exempel på aftonbladet.se igår:
 
 
Jag hoppas att det var fler än jag som såg den, och jag hoppas att många av dem köper eller lånar en bok. Kanske inte idag, eller imorgon, men kanske någon gång under hösten eller till jul?
 
Brukar ni andra författare marknadsföra era böcker själv? Hur? Har ni märkt att det har gett något resultat?
 
Ha en monsterbra dag!