Författarintervju 7

Kommentera
Det här inlägget är tidsinställt eftersom jag är ledig, men lämna gärna en kommentar ändå!
 
Sommarens sjunde intervju är med en Linda Åkerström, författare som jag är sååå avundsjuk på, för hon ska få ge ut en pixibok. En pixibok!!! Det hoppas jag också på att få göra någon gång, men tills dess får jag väl nöj mig med att läsa Lindas! ;)
 
Hon har en bokserie utgiven på Idus förlag också, en deckarserie för barn. De böckerna kan ni passa på att läsa i väntan på pixiboken!
 

1. Hur fick du idén till din bokserie om Ödeckarna?

Jag ville skriva en deckarbok för barn i åldern 9-12. Både för att jag hade lust med det och för att mina egna barn hade typ läst slut på alla deckarserier på biblioteket. Jag tänkte att om de saknar fler sådana böcker så kanske det finns andra barn som också gör det. Jag hittade på ett gäng barn, satte dem i min uppväxtmiljö (en ö i Dalälven) och gav dem ett mysterium att lösa. Boken blev till slut tre böcker, men nu blir det nog inte fler i den serien. Tror jag.

Ödeckarna - Ingen vanlig tjuv är den första delen i serien!
 

2. Hur gick det till när du fick manuset till pixiboken antaget?

Jag hade skrivit ett bilderboksmanus som jag skickade in till Bonnier Carlsen. Efter ungefär tre veckor fick jag svar att de var intresserade av det, men undrade om jag kunde skriva om texten så att den passade formatet för en pixibok i stället. Det ville jag ju såklart och började jobba med texten. Den skulle skalas ner till hälften ungefär och ändå behålla kärnan i berättelsen. Kul men också svårt. Jag var rätt svettig innan jag var nöjd och vågade skicka tillbaka den, jag ville ju så himla gärna att det skulle gå vägen. Pixiredaktionen gillade min bearbetning och jag fick kontrakt på boken som kommer ut under 2017.

3. Vad skriver du på just nu

Jag gillar att ha flera projekt igång och det har jag nu med. Jag skriver just nu på ett manus för 9-12 där jag hoppas att jag ska skrämma upp läsaren så han eller hon inte törs sova utan att ha lampan tänd J. Sen redigerar jag ett manus, också 9-12, där jag istället hoppas att läsaren ska få skratta en massa. Jag redigerar även på ett YA-manus där det är mer kärlek och relationer som är temat. Lite vid sidan av slipar jag på ett bilderbokmanus också. Och så har jag en plastmapp fullproppad med små papperslappar med nedskrivna idéer som jag går och tänker på lite nu och då när jag gör annat än skriver. Låter dem liksom gro till sig i huvudet tills jag tycker att jag har fått till en idé tillräckligt mycket för att börja skriva synops av den till ett manus.

 
Om du vill läsa mer om Linda och hennes böcker finns hennes hemsida här
 
Välkommen tillbaka nästa vecka, för sommarens sista författarintervju! Veckorna efter det kommer lite andra saker att dyka upp... :)