En författarintervju!

Kommentera
Har inte jag semester nu? Jo, det har jag ju egentligen. Från det mesta i alla fall. Bloggen hade jag tänkt lämna åt sitt öde under sommaren, och likaså Facebook och Instagram. Jag har två manus jag skriver på, men mer när det regnar än när det är soligt, så det känns ju lite som semester ändå. 
 
Bloggsemestern bryter jag dock, för en författarintervju med Sofia Weiss! Hon skriver barn- och ungdomsböcker, precis som jag, är utgiven på Idus förlag, precis som jag, och bor i Västernorrland, precis som jag. Jag har träffat henne i verkliga livet en gång, på Höstbokfestivalen i Sundsvall i september ifjol, och det känns ju alltid lite extra kul att intevjua färfattare man "känner"!
 
Sofia har skrivit två böcker, Mamman som slutade sjunga och Livia och förändringarnas vindar. Du kan läsa mer om böckerna, och om Sofia, här

 

1. Har du något nytta av ditt jobb på bibliotek när du skriver böcker? 

Det skulle jag nog säga att jag har för jag får bland annat inspiration till att skriva genom att läsa böcker. Och varje dag så ser jag och blir tipsad om böcker, som jag sedan läser.

 

2. Du har skrivit en bok för 6-9 år, och en för 9-12, föredrar du att skriva för någon av åldrarna?

Jag tycker att det är roligt att skriva för bägge åldrarna, båda har ju sina utmaningar. Egentligen gillar jag inte den där åldersuppdelningen helt och fullt, för jag tror att risken finns att man missar många bra böcker. Jag själv är ju vuxen men gillar att läsa barn- och ungdomsböcker. Och när jag var tonåring läste jag mest böcker för vuxna. Och de som läst mina böcker och hört av sig är allt från 6-åringar till 82-åringar.

 

3. Hur fick du idén till boken Livia och förändringarnas vindar?

Det var faktiskt ett namn som kom till mig först; Rosa Molin. Jag gick ganska länge och funderade på vem denna Rosa var. När jag visste lite mer om henne kom Livia till mig och snart så hade jag hela storyn till Livia och förändringarnas vindar framför mig. 

 

4. Vem tycker du ska läsa boken?

Alla såklart! Skämt åsido, den här boken tar upp lite olika frågeställningar, men framför allt hur jobbigt det faktiskt kan vara med förändringar men att det kan bli ganska bra ändå, samt vikten att följa sitt hjärta och vara sig själv. Så kanske någon som just nu kämpar på med sådant kanske kan uppskatta boken lite extra.

 

5. Skriver du på något nytt? 

Jag är en sådan som alltid skriver på något eller i alla fall går och tänker på berättelser jag vill skriva. Just nu håller jag på att samla fakta och idéer till en kommande bok och snart ska jag sätta mig ner och skriva ner den historien.

 

 .................................................................................................................................................................................

 

Jag blev i alla fall nyfiken på vem den där Rosa Molin egentligen är! Om du också blev det kan du köpa boken på någon trevlig nätbokhandel, eller låna på ditt bibliotek!

 

Ha en fortsatt trevlig sommar!

(PS: Här kan du läsa om BTJs fina recension av min och Emmalills bok Timmy Riddare och draken!)